Koronavirová krize má jedno specifikum, přišla nečekaně rychle. Výrobní firmy se musely ze dne na den přizpůsobit nastalým změnám. Mnoho z nich se dostalo do dvou extrémů, které jsme mohli na vlastní oči vidět u našich zákazníků v potravinářství. Víme, co těmto firmám pomohlo na danou situaci rychle zareagovat.
Prvnímu z nich způsobilo nařízení vlády ochlazení celého businessu doslova přes noc – uzavření obchodních center, škol či kantýn v prostorách firem mělo obrovský dopad na prodeje. Firma musela přerušit výrobu na některých linkách a pozastavit investice do rozvojových projektů.
U druhého partnera vyvolalo to samé uzavírání školních, firemních či jiných vývařoven zcela opačnou situaci. Firma musela během 14 dní vyrobit 75 % roční produkce, tedy až 600krát více produktů. Zároveň ve firmě ubylo 30 % kmenových zaměstnanců, respektive zaměstnankyň – ošetřovné.
Co oběma firmám pomohlo? To, že uměly rychle zareagovat. Měly dlouhodobě přesná data z výroby, přehled nad všemi výrobními závody online a v reálném čase. Znaly své možnosti, úzká hrdla či naopak volné kapacity. Byli zvyklí komunikovat u linek i na úrovni managementu na denní bázi – měly pravidelný rytmus. Měly škálovatelný nástroj, který pro ně dokázal data nejenom sbírat a vyhodnocovat, ale který bylo také možné rychle a flexibilně ohnout či rozšířit dle aktuální potřeby.
Máte i vy okamžitý přehled o tom, co se děje ve vaší výrobě?