• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

Jak na PROBLEM SOLVING a jak zlepšit spolupráci ve výrobě? Inspirujte se od Mirka Čáslavského

  • 11. června 2024
  • |   Mirek Čáslavský
  • |   Inspirace, Rada z výroby
Jak na PROBLEM SOLVING a jak zlepšit spolupráci ve výrobě? Inspirujte se od Mirka Čáslavského

Chtěli byste zlepšit řešení problémů ve vaší výrobě?  

Máte pocit, že se vaše výroba potýká s opakujícími se problémy a že motivace lidí je občas blízko bodu mrazu? Nejste v tom sami. 

Na Dni plném inspirace 2024 se Mirek Čáslavský, zkušený mentor a konzultant, podělil o své postřehy a praktické rady, prostřednictvím kterých můžete změnit způsob, jakým vaši lidé přistupují k řešení problémů. Tak, aby probíhalo konstruktivně, účinně, měnilo vztahy a přístup lidí. Pojďme se podívat, jak na to. 

Problémy ve výrobách a dlouhodobá frustrace 

Na konferenci Den plný inspirace se Mirek Čáslavský ptal účastníků, lidí z výrob, kolik z nich si myslí, že je alespoň polovina lidí v jejich firmách nějakým způsobem frustrovaná. Většina sálu zvedla ruku. Tento stav je nejenom neudržitelný, ale také nebezpečný pro produktivitu a morálku zaměstnanců. A také pro samou existenci firmy! 

Frustrace často pramení z pocitu nespravedlnosti, nedostatečné motivace a neuspokojivého vztahu k firmě. Tyto problémy pak mimo jiné vedou k vysoké fluktuaci, snížené produktivitě a nespolupráci. Lidé mají pocit, že jsou jen najatá síla, mnohdy je to také postoj ‚‚pracuji do výše své mzdy‘‘?! 

Jak tedy můžeme tento začarovaný kruh prolomit? 

Prvním krokem je uznání a pojmenování problému a jeho příčin. Bez konkrétního týmu to nepůjde a následují známé standardy jako A3 report, G8D apod. v naprosté většině případů je známe a používáme. Jde ale o to jak je používáme, nejde mnohdy jen o formální ‚‚vyplnění‘‘, není často bráno jako ‚‚otrava‘‘ ze strany kvalitářů? Dlouhodobě udržitelné řešení je jinde. 

Pokud chceme změnu, musíme ji začít realizovat na všech úrovních firmy. Nástrojem jsou analýzy kořenových příčin a hlavně forma, rychlost provedení a navázání akcí, které vedou k odstraňování dílčích příčin a podnětů. A aktivní vtažení přímých i nepřímých účastníků, vizualizace všeho co se děje a ‚‚měření‘‘, jak průběžné, tak výsledků. 

Bez lidí to prostě nejde 

‚‚Bez lidí to prostě nepůjde,‘‘ říká Mirek Čáslavský. Pokud se nám nepodaří přesvědčit lidi, že něco je pro ně dobré, změna se nestane. Pro efektivní eliminaci problémů je důležité zapojit všechny úrovně týmu a ukázat, že změna začíná u vedení. 

Fenomény dnešní doby 

Opakující se chyby, nedostatek motivace a vysoká fluktuace jsou běžné problémy. Abychom je překonali, musíme se zaměřit na správné nastavení procesů, realizování a udržování změn. K tomu vždy pomůže digitalizace a sbírání dat z výroby pomocí nástroje Plantyst. Tvrdá data vám ukazují prostoje, abnormality a trendy, což usnadňuje identifikaci problémů a rychlou reakci. 

‚‚Jdeme po míči, ne po hráči‘‘ 

Je to o přístupu, tzn. v této fázi neřešit, zda Pavel nebo Petra něco nezvládli. Hledáme příčiny a řešíme problémy. Jde o to, najít všechny možné i málo pravděpodobné dílčí příčiny problému, ne obviňovat jednotlivce. Je důležité ptát se: 

  • Proč se to stalo? 
  • Co s tím můžeme udělat? 
  • Jak zajistíme, aby se to neopakovalo? 

Tento přístup nejen že pomáhá najít skutečné příčiny problémů, ale také podporuje konstruktivní řešení a pozitivní atmosféru v týmu. 

Co lidi vede k tomu, aby chtěli něco změnit? 

Lidé jsou motivováni k změně zejména třemi faktory: nespravedlností, frustrací a možností situaci skutečně ovlivnit. Ujistěte je, že mohou konstruktivně změnit situaci, a oni se postupně zapojí a budou pracovat na zlepšení. 

5 praktických tipů na řešení problémů od Mirka Čáslavského: 
 
 

1. Analýza kořenových příčin (AKP) 

Když něco dopadne špatně, podívejme se na to detailně. Tato analýza nám pomůže odhalit a pochopit, kde se stala chyba a jak ji můžeme do budoucna předejít. 

2. Brainstorming a zapojení lidí 

Brainstorming je skvělý způsob, jak zapojit tým do řešení problémů. Všichni mají stejnou váhu hlas, mluví jen jeden, optimální počet účastníků je 5 až 7 lidí z různých oddělení firmy. Tento formát zajišťuje, že každý má prostor vyjádřit své nápady, tzn. může se spolupodílet, spolurozhodovat. 

3. Pravidelně zavádíme i malé změny 

Po workshopu je důležité akci rychle implementovat a zapojit další lidi. Jen tak dosáhneme skutečné a trvalé změny. Jde o filozofii KAIZEN, která pramení od samurajů, ne pouze o vymazlenou metodologii z automobilového průmyslu. 

4. Lean přístup 

Přemýšlejme jako hospodář. Eliminujme plýtvání, abychom měli možnost zastavit problematická místa, kde nám něco ‚‚teče.‘‘ Tento přístup nám vždy pomůže dosáhnout vyšší efektivity a lepšího využití zdrojů a především aktivovat lidi! 

5. Příklady a vzory 

Inspirujme se příklady z praxe, jako je Baťova škola práce. Tyto příklady nám ukazují, jak může být změna úspěšná, když se lidé stanou aktivními účastníky procesu. 

Chcete zvýšit efektivitu a spokojenost ve vašem týmu, chcete vědět jaký je rozdíl mezi motivovanými a angažovanými zaměstnanci? 

Připojte se k našemu bezplatnému webináři s Mirkem Čáslavským 18. června ve 13:00. Zaregistrujte se zde. 

Nenechávejte řešení problémů na náhodě 

Aktivně zapojujte svůj tým, sbírejte data a neustále se zlepšujte. A pamatujte, jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Jak budete přistupovat k řešení problémů vy? 

Vyzkoušejte Plantyst

Související články

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby
Inspirace

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby

Zjistěte, jak Shop Floor Management zlepšuje komunikaci, řeší problémy a optimalizuje výrobu. Objevte výhody a tipy pro implementaci s Plantystem.

30. 1. 2025
Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?
Inspirace

Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?

Návratnost investic s Plantyst: Zjistěte, jak optimalizovat vaši výrobu a zvýšit produktivitu. Příklady, kalkulace a přínosy pro vaše podnikání.

16. 12. 2024
Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš
Inspirace

Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš

Identifikujte hlavní překážky, zlepšete procesy a posuňte výkon o úroveň výš pomocí reálných dat a osvědčených postupů pro zvýšení produktivity vaší výroby.

3. 12. 2024
Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje
Inspirace

Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje

Objevte příběh Gabriela Kothaje, jeho vášeň pro výrobní procesy. Inspirujte se a optimalizujte výrobní procesy i ve vaší firmě.

12. 11. 2024

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu.