• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

Mirek Čáslavský: Jak jsem reálně potkal metodu SMED

  • 16. února 2022
  • |   Mirek Čáslavský
  • |   Inspirace
blank

Jmenuji se Mirek Čáslavský, jsem „výrobák“. Snažím se měnit prostředí, vnímání, vztahy a výsledky pomocí „měkkých“ implementací tvrdých metod. Mimo jiné, jsem koncernově vycepovaný v automotive světě, není pro mne však smyslem být kolonkou v organigramu, ale funkční součástí týmu, který situace řeší a nehledá pouze způsoby, proč něco není možné. Mojí cestou je leadership a jeho využití při praktickém propojování hard a soft skills v reálných situacích, a to nejen ve výrobním světě.

Na změnu nemůžeme být sami

Pokud chceme něco změnit, často je náš největší problém získat „spojence“, kteří se budou na změně sami aktivně podílet a přitahovat druhé. Budou se snažit hledat dílčí řešení, která navrhnou, promyslí, ověří jejich funkčnost a přínos. Přitom nezapomenou sledovat celek, kterému zúčastnění rozumí a přijmou ho za svůj.

Měl jsem štěstí takovou realitu prožít a následně také možnost ji opakovat. A to díky filozofii a metodám štíhlé výroby, kaizen přístupu, hledání kořenových příčin a leadershipu. Tyto přístupy fungují jak pro koncern, tak pro malou firmu, která nemá potřebu ani ambice splňovat veškeré možné certifikované standardy. Je dobré smysluplné činnosti, metody a pravidla rozumnou měrou využít i když nepatříte do dodavatelského řetězce pro velkého výrobce automobilů.

Metoda SMED, součást filozofie LEAN

Poprvé jsem s metodou SMED (Single Minute Exchange of Dies) setkal v souvislosti s projektem Six Sigma na zkrácení časů přeseřízení. (Six Sigma identifikuje a odstraňuje příčiny defektů a chyb v procesech, a to především takové, které nejsou na první pohled viditelné, to znamená, že pracuje s daty, používá více metodik, cílem je dosažení vysoké procesní úrovně, tedy 6 sigma. Pozn.: Six Sigma nepodmiňuje použití metody SMED a naopak).

Na počátku byla sdílená nedůvěra, předpoklady o časových a kapacitních nárocích a podobně. Dlužno říci, že do jisté míry i z mé strany v roli vedoucího výroby.

Analýza 

První krok byl jasný: analyzovat stávající stav. Mohli jsme použít klasickou metodu Mapování hodnotových toků (VSM), ale padlo rozhodnutí věc zjednodušit a natáčet videa. Abychom viděli reálný stav při přeseřizování obráběcích center (5 operací na samostatných strojích, veliká variabilita, mnoho parametrů na změny při nové dílenské zakázce a všechny možné lidské zlozvyky, lidová tvořivost, a to vše krát čtyři týmy/směny).

Podotýkám, nebyla ještě pravidla GDPR, stačilo sdělit informaci „bude se natáčet”. Nastalo hodně brblání, trocha záškodnictví, ale obecně platilo, že po 45 minutách lidé přestali vnímat, že je někdo natáčí, a začali se chovat naprosto přirozeně, se všemi chybami a rozdíly, které se běžně děly.

Dále šlo o to, videa rozebrat. Jako první to dělal úzký manažerský tým. Je dobré vidět z pohledu odpovědného, co se na dílně děje. Jaké jsou rozdíly mezi dopolední, odpolední, denní či noční směnou nebo o víkendech, kdy „management“ není přítomen.

Ale jak přesvědčit o potřebě změny sestavu asi 25 lidí, velmi různorodou skupinu mistrů, zástupců, seřizovačů, údržbářů a vybraných operátorů? Na diskusi, workshop a hledání řešení je to příliš, příliš mnoho hlasů, názorů, rádoby vtipných, odmítačů, ale i „kolektivních viníků“. Příliš mnoho snahy zlehčit, odmítnout, přesvědčit „že to nejde“ na jednom místě a v jednom čase.

Bod zlomu

Zásadní zlom nastal v okamžiku, kdy jsme začali videa, tedy jejich předfiltrované pasáže, společně s celým týmem rozebírat. Zásadní pokyn zněl: „Nejde o to KDO, ale CO se děje a následně PROČ to tak je.“ Hledali jsme kořenové příčiny.

Nespustilo se okamžitě, netrvalo ale moc dlouho, než se diskuze přetransformovala do velmi seriózní. Začaly padat otázky jako: „Franto, proč odcházíš? Kam? Proč jsi tam tak dlouho?”. Přicházely reakce typu: „Nám se to také stává.“ „Tohle děláme lépe, udělal jsem si přípravek…“. 

Praktikovali jsme strategii „JDEME PO MÍČI, NE PO HRÁČI“. To, co jsme zjistili, bylo zaznamenáno a použito pouze jako relevantní informace a příležitosti, které je možné zlepšovat, nebo jako pozitivní vzor, který je třeba škálovat (tedy, použít jej, třeba jen částečně, kdekoliv jinde).

Pak už se vše rozběhlo velmi dobře. Naprosto přirozeně začala eliminace zdlouhavých externích činností a jejich přesouvání z interního „času“ (tedy minimalizování aktivity/času pro který není nutné, aby stroj/zařízení stál, tedy „nevyrábí“, a tyto realizovat buď v čase před nebo po přeseřízení).

Lidé přicházeli s nádhernými nápady a obratem je realizovali. Výhodou byla podpora administrace vyplývající ze sledování a reportingu Six Sigma projektu, který má svůj striktní protokol. Výstupem byl také opakovaně odlaďovaný a přehledně popsaný proces. Popisovali ho sami seřizovači a vzájemně revidovali s týmem.

Výsledky

Na počátku se časy přeseřizování pohybovaly od 4,5 až do 12 hodin. Ale ani extrémních 24 hodin nebylo úplně výjimečných, a to i proto, že to vlastně „nevadilo“, nebyl žádný tlak, sledování ani vizualizace. Po projektu jsme dlouhodobě dokázali u dvou rozdílných typů výrobků (vyvažované/nevyvažované brzdové disky) přeseřizovat v časech do 45 nebo dokonce 30 minut. Tedy obrovský rozdíl a úspěch.

Bez tvrdých dat, o kterých není třeba diskutovat, bychom toho nedosáhli. Následně jsme také realizovali projekt velmi podrobného automatického sběru dat a jeho vizualizace. V dnešní situaci by pro nás bylo mnohem jednodušší a levnější za tímto účelem implementovat Plantyst.

Bez měření není zlepšení

Nechci polemizovat, čí je jaký citát (zda to řekl pan Deming, nebo pan Drucker a pan Taguchi), ale používám opakovaně dva:

„Nemůžeš řídit, pokud něměříš.“

„Pokud neměříš, nemůžeš zlepšovat.“

Stále je to o dostupnosti relevantních dat, jejich aktuálním zpracování a vizualizaci. A následné reakci na situaci a trendy. Nejde pouze o nastavená pravidla, barvami hýřící grafy a tabulky, nástěnky na hodně místech s hodně údaji, jejichž úplnost je zaručena vždy před důležitou návštěvou nebo auditem. Byl to Jirka Rozvařil z Plantyst, od kterého jsem slyšel jednoduché vyjádření: „Pokud kdokoliv, a to i dělník, do 30 sekund nepochopí údaje na dokumentu na nástěnce, pak je to špatný dokument“. Jde o to, předávat smysluplné informace a hledat řešení.

SMED nebude fungovat jen jako metoda sama o sobě. Je to o přístupu, respektu, spoluúčasti, o náležité zpětné vazbě. Základem úspěšnosti je filozofie o seberealizaci zúčastněných a jejich hodnotách.

Přeji vám mnoho takových realizovaných změn!

Mirek Čáslavský

PLANTYST PARTNER

Chcete taky měřit abyste se mohli zlepšovat? Plantyst vás provede monitoringem výrobních dat od sběru, přes komunikaci až po analytické výstupy.

Pojďme se sejít

Související články

blank
Inspirace

Sbohem, zkostnatělá evidence dat! Přivítejte bezpapírovou výrobu

Rozlučte se se zkreslenými údaji. Skutečné příčiny toho, proč se vám nedaří zlepšovat, odhalí online monitoring výrobních dat.

30. 6. 2022
blank
Inspirace

Plantyst není ani cukr, ani bič

Digitalizace výroby a monitoring výrobních dat neznamená dohlížet a trestat. Víme, jak porazíte obavy svých zaměstnanců z nových technologií.

5. 5. 2022
blank
Inspirace

Příběh jednoho čidla: IoT senzor je malý, ale šikovný

IoT sensor v podobě malého čidla dokáže monitorovat velká výrobní data důležitá jak pro okamžité rozhodování, tak i dlouhodobé plánování.

22. 3. 2022
blank
Inspirace

10 tipů, jak vybrat systém na sledování taktů výroby

Jak vypadá systém na sledování taktů výroby, do kterého se vyplatí investovat? Přečtěte si, co by mu nemělo chybět.

1. 3. 2022

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst