• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

Znáte „7S“?

  • 25. května 2016
  • |   Mirek Čáslavský
  • |   Inspirace
blank
blank

Víme o nich všichni, jen se to, myslím, nedaří ve firmách pojmenovat a především si uvědomit, jak velký význam mají. Alespoň taková je moje zkušenost. Jedná se o analytickou techniku, kterou koncem 70.let vytvořila spol. McKinsey&Company.

7S je 7 kritických faktorů úspěšnosti firmy (důležité je slovo úspěšnost !), a to:

  • Strategie (Strategy)
  • Struktura firmy (Structure)
  • Systémy, včetně systému řízení (Systems)
  • Personál (Staff)
  • Dovednosti a způsobilosti (Skills)
  • Sdílené hodnoty (Shared Values)
  • Styl řízení (Style)

(více na https://en.wikipedia.org/wiki/McKinsey_7S_Framework).

Jak u Vás funguje těchto 7 faktorů? Jste si jich vědomi? A vaši kolegové, podřízení, nadřízení? Nejspíše ano, ale jak? A jak je rozvíjíte?

Zcela jistě to jsou parametry, kterých by si měl být každý zaměstnanec vědom. Proč především „každý zaměstnanec?“ Odpovím otázkou: „které kolečko je v hodinkách nejdůležitější?“ (respektive správná odpověď je… „každý zub na každém kolečku“).

První tři faktory jsou tzv. tvrdé, které někdo nastavil, vyjádřil v číslech a slovech (cíle, strategie, organigramy, informační a jiné systémy, výstupy jsou vyjádřeny v reportech a KPI´s, jsou graficky vizualizovány (vždyť to přece vyžadují obecně platná a uznávaná certifikační i jiná pravidla ..).

Čtvrtá až sedmá odrážka jsou tzv. měkké faktory řízení; alespoň jejich část bývá také popsána ze stejných důvodů, jako je uvedeno výše. Ale v realitě narážíme. Tzv. lidské zdroje, jejich potenciál, práce s nimi, firemní kultura, tedy to, jak je s lidmi jednáno, jaké hodnoty jsou deklarovány a jak mají být zhmotněny, aby vše nastavené přineslo firmě požadované předpoklady, bývají až na posledním místě. V mnoha firmách jsou uchopeny tak, „aby bylo splněno“, tedy spíše na papíře než v realitě (o něco intenzivnější je to v době před audity). Velmi často je skloňováno kouzelné slovo „motivace“, které má vše vyřešit a neduhy vyléčit. Tedy pokud, tak krátkodobě a spíše jednorázově. Fascinuje mě pojem „vysoce motivovaný pracovník“. Kdo to je? Je to Váš zaměstnanec?

Už nějakou dobu slýchám, „chybí nám lidé“ (před nějakou dobou v takové větě bylo ještě slovíčko „dobří“ nebo „správní“ lidé). Jako kdyby stačil kdokoliv, jen aby byl. Takže co zbývá? Ta jediná správná cesta je, obrátit se na stávající tým a pracovat s těmi, kteří jsou dostupní. Ale trochu jinak.

Zaměňte aktivitu „motivování“ za „inspirování“. Velmi krásně je popsáno v knize Simona Sinka „Začněte s PROČ“. Moc Vám ji doporučuji. Zaměřte svojí pozornost na ty „měkké faktory“, tak se Vám posléze podaří naplňovat ty „tvrdé“. Tahle cesta opravdu začíná a končí u lidí, u toho co umí, v čem se průběžně zlepšují, sdílí vzájemně, že funguje atmosféra sounáležitosti, důvěry a respektu, a že lídři jdou svým chováním a stylem příkladem.

Určitě platí „měřím, řídím“, „neměřím, nemohu zlepšovat“, tzn. potřebujeme „tvrdé“ parametry. Samy o sobě ale nestačí. Je třeba inspirace, tedy aby to co děláme, dávalo smysl. Je třeba pocit sounáležitosti s tím, co děláme a s kým to děláme. Aby se stalo skutečností, že lidé „chtějí“ a ne jen „musejí“. Čeká nás dlouhá cesta.

Mirek Čáslavský (https://cz.linkedin.com/in/mirek-čáslavský-23199273)
Plantyst Partner

Související články

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby
Inspirace

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby

Zjistěte, jak Shop Floor Management zlepšuje komunikaci, řeší problémy a optimalizuje výrobu. Objevte výhody a tipy pro implementaci s Plantystem.

30. 1. 2025
Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?
Inspirace

Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?

Návratnost investic s Plantyst: Zjistěte, jak optimalizovat vaši výrobu a zvýšit produktivitu. Příklady, kalkulace a přínosy pro vaše podnikání.

16. 12. 2024
Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš
Inspirace

Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš

Identifikujte hlavní překážky, zlepšete procesy a posuňte výkon o úroveň výš pomocí reálných dat a osvědčených postupů pro zvýšení produktivity vaší výroby.

3. 12. 2024
Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje
Inspirace

Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje

Objevte příběh Gabriela Kothaje, jeho vášeň pro výrobní procesy. Inspirujte se a optimalizujte výrobní procesy i ve vaší firmě.

12. 11. 2024

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu.