• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

Norma ke zvýšení efektivity nepomůže

  • 5. července 2013
  • |   Plantyst
  • |   Ostatní
blank

Stále se setkáváme s tím, že firmy sledují normu a dokonce její plnění používají jako finanční motivaci k výkonu lidí. Jenže k jakému výkonu?

Zlepšíte právě to, co měříte. Měříte-li plnění norem, budete zlepšovat schopnost lidí plnit normu. To není to samé, jako zvyšovat efektivitu a produktivitu.

Zkusme příklad na třech zakázkách. Pro každou z nich plánovač určil normu na přípravu a normu na produkci. Pro zjednodušení vždy dvě a dvě hodiny. Celkem čtyři hodiny na zakázku, krát tři. Dvanáct hodin celkem.

Firma A sleduje plnění norem. Zde se lidi snaží o to, aby plnili normu. Nesmí se dělat ani moc pomalu – to by nebyly odměny, ani moc rychle – to by si někdo všimnul a normu zpřísnil.

Takže první zakázka trvá 4:05, druhá 3:50 a třetí přesně 4:00. Mezi zakázkami vždy dvacet minut pauza. (Pauza přeci v normě není, tak proč si neoddychnout.) Celkem 12 a půl hodiny. Pokud se při druhé zakázce střídaly směny, tak klidně přičtěte dalších dvacet minut. Pokud zakázka trvala déle, nedozvíte se to. Do výkazu se napíší čtyři hodiny na zakázku a zbytek se vykáže jako čištění stroje nebo nějaká drobná závada.

Firma B sleduje produktivitu práce a čas strávený produkcí. Čas na přípravu není stanoven. Jiná je tedy i motivace lidí. Cílem není trefit se na normu, ale udělat co nejvíc. Operátor nepřemýšlí tak, aby práce vyšla na čtyři hodiny, ale tak, aby udělal, co nejvíc. Proto se domluvil v průběhu první zakázky s dispečerem a přehodili druhou a třetí zakázku, protože nebude muset přestavovat stroj tam, a potom zase zpět. Úspora 15 minut na každé přestavbě.

První zakázka trvala čtyři hodiny, druhá i třetí jenom tři a půl hodiny. Čtvrt hodiny ušetřeno na přípravě, čtvrt hodiny ušetřeno na produkci, protože operátor ví nejlíp, že „taková věc jde bez problému pustit.“ Nikdo mu do hlavy nevsadil, že to musí jet právě dvě hodiny. Není ani žádná pauza mezi zakázkami – všichni vědí, že když se stroje netočí, není produkce, tudíž ani tržby. Proto se operátoři střídají u svačiny a směny si předávají za chodu. Celkový potřebný čas: 11 hodin.

Výsledek utkání:

Firma B vede v produktivitě práce nad firmou A poměrem 11:00 ku 12:35, respektive má náklady na produkci 87,4 % nákladů firmy A.

  • Firma B má k dobru čas 1 hodina a 35 minut, který může prodat v podobě dalších zakázek.
  • Firma A musí evidovat a vyhodnocovat výkazy práce, aby byla schopna normy hodnotit. To stojí její lidi hodiny a hodiny práce.
  • Firma B údaje o produktivitě a prostojích zaznamenává ze strojů automaticky, tvorba reportů nestojí žádný čas.

Plantyst pomáhá firmám změnit se z firmy A na firmu B.

Související články

Jak vybrat OEE software
Ostatní

Jak nepřepálit začátek a vybrat správný software pro výpočet OEE (2. část)

Zapomeňte na zastaralé výpočty. Vyberte si OEE software, který to vypočítá za vás. Ušetříte peníze a zvýšíte efektivitu. Ale vybírejte dobře.

9. 5. 2023
blank
Inspirace

Zůstaňte v čele: 5 trendů v řízení výroby pro rok 2023

Objevte hlavní trendy týkající se řízení výroby v roce 2023: od variability zakázek po sledování spotřeby energie. Co by pro vás mělo být prioritou, s čím počítat a co už důležité není?

21. 3. 2023
měření spotřeby elektrické energie aneb co ještě plantyst monitoruje
Inspirace

Síla dat: měření spotřeby elektrické energie a jiných veličin

Proč dnes měřit spotřebu elektrické energie ve výrobě? Řekněme si to na rovinu – to, co nevíte o svých strojích a lidech, vás může vyjít pěkně draho.

28. 2. 2023
blank
Inspirace

Digitalizace – čeho se tak bojíme?

Digitalizace pomáhá hledat rezervy, zjednodušovat a dosahovat lepších výkonů. Co víc si přát? Tak jděte svému štěstíčku naproti i vy!

17. 2. 2023

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu.