Čím dál víc se u našich zákazníků setkávám s problémem, který trápí asi úplně každou firmu. Je čím dál těžší získat kvalifikované zaměstnance , kteří berou svou práci zodpovědně, nebojí se sami rozhodovat a používají selský rozum. V dnešní době, kdy se vše rapidně zdražuje a musíme šetřit, kde se dá, nechce nikdo vyhazovat peníze jen tak. Tím méně je investovat do zaměstnanců, kteří o to nemají zájem a vynaložené peníze i čas tak letí oknem.
Hasit požár nebo stavět základy domu
Než začnete hledat, promyslete, co chcete získat. Možnosti jsou jen dvě. Buď potřebujete pouze kvantitu, která pokryje základní potřeby pro výrobu, nebo hledáte kvalifikovaného zaměstnance, u kterého však vznikají celkem vysoké požadavky ze strany firmy:
- Vhodná věková skupina – chcete mladší či spíše zralejší?
- Potřebné zkušenosti – praxe v zahraničí, zkušenosti v oboru?
- Dosažená kvalifikace – co nejvíce kvalifikací, či nepopsaný list mladého člověka po škole?
- Doba pracovního vztahu – dlouhodobý zaměstnanec, nebo jen krátkodobá pozice?
- Plány do budoucna – možnost kariérního růst anebo trvalá pozice?
Investice do nového zaměstnance se pak díky tomu mohou velmi různit. Pokud chcete pouze lidi k pásu, kteří budou plnit plán, je to sice snazší, ale riskantní. Dnes je zaškolíte, ale zítra třeba vůbec nepřijdou. Je to nekonečný koloběh, který vám bere energii, čas a chuť dělat to samé zas a znova.
Nebo vynaložíte veliké úsilí, čas i finance do jediného kvalifikovaného zaměstnance, který bude mít ty správně „parametry“, nicméně se celý proces protáhne i prodraží. Získáte ale někoho, na koho se můžete spolehnout, můžete mu delegovat zodpovědnější práci a máte jistotu, že jeho rozhodnutí budou ta správná. Uvolní vám to ruce pro jiné činnosti a nemusíte tím pálit čas tam, kde to není potřeba.
Kvalifikovaný zaměstnanec: trefa do černého, víc netřeba
Co hledáte už víte, ale jak zaujmout a vzbudit zájem? Není snadné najít správný komunikační kanál, který přiláká co nejvíce „těch správných“ uchazečů. Svou roli hrají právě požadavky, které si kladete. Mladé lidi najdete přes sociální sítě spíš než přes inzerát v novinách nebo ceduli u silnice. Úřad práce možná pomůže najít lidi k pásům, ale jen těžko tam najdete kvalifikovaného tým lídra.
Své udělá i dobrá či špatná pověst firmy v dané lokalitě. Pokud není právě „cool“, zkuste s tím něco udělat. Investujte do změny image firmy a pracujte na ní. Firemní hodnoty a kultura jsou hlavním tahákem dnešní doby. Podnikejte otevřené dny, nabízejte bonusy, zaměřte se na podnikové aktivity směrem ke svým zaměstnancům a uvidíte, že to přinese své ovoce.
Jedna paní povídala
Péče o zaměstnance, důraz na podnikovou kulturu, zdravé pracovní vztahy, adekvátní finanční ohodnocení a kvalitní podmínky jsou základem pro efektivní výrobu. To je renomé, které se bude šířit povědomím lidí vlastně samo. Ten to řekne tomu, dotyčný zas někomu dalšímu a postupně nakonec si vás budou hledat noví a kvalitní zaměstnanci sami.
K tomu všemu může být dobrým pomocníkem i monitoring výroby a naše řešení Plantyst. Pomůže vám získávat informace o výrobě, tím i lépe pochopit požadavky na nové zaměstnance a získávat efektivnější a kvalifikovanější parťáky do firmy.
Chcete také informace, které vám pomohou tvořit si lepší tým? Plantyst vás nasměruje.