Filip Sobolič
Projektový manager
Crocodille ČR, spol. s r.o.
Výroba přináší výzvy a nejrůznější komplikace. Jak se s ní popasovali ti, co vedou výrobu v různých firmách. Jaké know-how mají a mohou být pro vás inspirací? Přečtěte si náš seriál Rada z výroby, třeba právě vy najdete odpovědi na otázky, jež vám běží hlavou už dlouho a pomůže vám to hnout se z místa. Jako další se o své zkušenosti z praxe podělí pan Filip Sobolič, který zastává pozici projektového managera ve firmě Crocodille ČR, spol. s r.o..
Výroba a projektový management může být i zábava
Nabídku pracovat ve firmě Crocodille jsem přijal před dvěma lety. Už od začátku pro mě byla zajímavá, což mi vydrželo dodnes. Baví mě hlavně ta rozmanitost pracovní náplně a množství projektových možností. Mám příležitost se aktivně zapojit třeba do přípravných prací k budoucí implementaci systému řízeného skladování, nebo se podílet na rozsáhlejší systémové optimalizaci. Součástí této projektové činnosti je také administrace a rozvoj moderního způsobu monitoringu výroby, a tal jsem se i setkal s řešením Plantyst. Dává mi velký smysl, a hlavně díky širokým možnostem customizace a příjemnému uživatelskému prostředí, v něm vidím potenciál ušitý přesně na potřeby naší výroby.
Když komunikace vázne
Před tím, než jsme nasadili Plantyst, jsme postrádali efektivní a spolehlivý nástroj na sledování produktivity práce, podílu zmetkovitosti a míry prostojů včetně definice jejich příčin. Většinu těchto ukazatelů jsme do té doby dokázali vyhodnocovat jenom zpětně, ale chyběla nám možnost získávat informace o průběhu výrobního procesu v reálném čase. Kvůli délce a celkovému prostorovému uspořádání výrobní linky jsme také často řešili problém v komunikaci mezi operátory na začátku a konci výrobního pásu. To vedlo k celkem častým chybám při přechodu z jedné zakázky na druhou: operátorům zkrátka scházela okamžitá informace o tom, že je aktuálně vyráběného druhu baget dostatečný počet kusů a je nejvyšší čas přejít na jiný druh.
Real-time vizualizace nad zlato
Zavedením real-time vizualizace jsme získali nástroj, který úplně všem umožňuje průběžné sledování veškerých potřebných dat. Vidí je jak řadoví zaměstnanci na výrobní hale, tak i management výroby. Všichni tak můžou okamžitě reagovat na vznik nestandardních situací. Jako další nespornou výhodu vidím analytické reporty vytvořené přesně na míru naším potřebám. Dokážeme snadno a rychle vyhodnocovat celou řadu klíčových ukazatelů. Výstupem nám jsou kvalitní podklady pro plánování směn, optimalizaci procesů a případné budoucí investice do automatizace.
S ostrým provozem přišly úpravy
Během několika let používání monitoringu Plantyst se samozřejmě vyskytla řada požadavků na customizaci služby, které vyplynuly až po nasazení do ostrého provozu. To je v pořádku a zcela normální. Na začátku jsme zaměstnancům například promítali jen základní informace o průběhu zakázky, jako je její název, počet vyrobených kusů a procentuální vyjádření plnění výkonové normy. Jak se ale ukázalo, to pro seřizovače nebyla dostatečná motivace k tomu, aby zodpovědně zadávali typy prostojů. Kvůli tomu nám narůstal počet neidentifikovaných prostojů a neměli jsme úplně reálný pohled na výkonnost jednotlivých výrobních linek. Potřebovali jsme mít přehled o tom, zda za prostoj může sanitace po konci jednotlivých zakázek, chybějící surovina, přestávka na svačinu nebo třeba porucha stroje… Společně s Plantystem jsme to vyřešili přidáním upozornění na nezadaný prostoj do dolní části obrazovky. Zobrazí se pokaždé, kdy seřizovač nedefinuje důvod prostoje.
Motivovaní zaměstnanci teď myslí zodpovědněji
Tahle na první pohled jednoduchá úprava velkým způsobem změnila myšlení zaměstnanců v rámci výrobní party. Pochopili, že je údaj o neznámém prostoji ukazatelem jistého druhu chyby, který negativně ovlivní výsledky za sledované období a tím i konečné mzdové ohodnocení každého pracovníka v partě. Ve spodní části monitoringu tak všichni sledují řádek, kde se případný prostoj zobrazí. Pokud výroba standardně jede správně, pak se žádný prostoj neobjeví a je vidět jen daná zakázka. Získáváme relevantní data a máme tak přehled o výkonnosti a kvalitě kompletovaných výrobků u dílčích výrobních týmů, což vede k vyšší míře zodpovědnosti každého zaměstnance. Zároveň se nám dostává možnosti pro spravedlivé finanční ohodnocování zaměstnanců.
Covid nás ve výrobě hodně omezil
Nejcitelnější dopady na naši firmu mělo vyhlášení prvního lockdownu. Kvůli vládním omezením se ze dne na den zavřely školy, firmy a instituce, tedy jedni z největších odběratelů našich baget. Výroba skokově poklesla o desítky procent a dostali jsme se do situace, kdy bylo potřeba regulovat řadu procesů, ať už z pohledu řízení zásob, především těch s omezenou trvanlivostí, tak i z hlediska nuceného snižování kapacity lidských zdrojů. Naštěstí se nám podařilo i díky velkému pracovnímu zápalu všech zaměstnanců společnosti situaci poměrně rychle stabilizovat. Po několikaměsíčním období postupného rozvolňování přišla další rána v podobě dalšího lockdownu, doplněného o uzavírku okresů. Omezená mobilita obyvatelstva způsobila další znatelný pokles v poptávce po našich výrobcích. V současné době už ale tuzemská i zahraniční poptávka roste a situace se vrací do čísel před začátkem pandemie.
Změna je pro nás perspektiva
Když se ohlédnu zpátky a zrekapituluji si dosavadní přínosy Plantystu, můžu s klidným svědomím říct, že jsme získali efektivní nástroj řízení výroby v reálném čase, který umožňuje okamžitou reakci i zpětnou vazbu. Už během prvního sledovaného období došlo k nárůstu efektivity výrobního závodu o 15 %. Zmetkovitost výroby se snížila z původních 3,2 % na 1 % a prostoje výrobních linek klesly o 70 % na 5,5 %. Řešení Plantyst máme v současné době nasazené na 10 výrobních linkách a v plánu je rozšíření do dalších středisek. Zkrátka se ukázalo, že monitoring je smysluplná a perspektivní investice.
Chcete také motivovat své zaměstnance k lepším výsledkům a větší zodpovědnosti? Plantyst to dokáže.