• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

Deník mistra výroby II.

  • 6. září 2016
  • |   Lucie Slauková
  • |   Inspirace
blank
blank

Stal jsem se mistrem výroby, aniž jsem si to přál nebo o to nějak výrazně usiloval. Prostě jsem byl „vytažen“ nahoru svým šéfem. Ve svém oboru jsem odborník, ale nikdy jsem se neučil pracovat s lidmi, hodnotit své podřízené, řešit jejich a naše společné každodenní problémy. Abych se naučil jednat a zacházet s lidmi, byl jsem pozván na školení, souvisí to i s nedávným zapojením systému Plantyst u nás v tiskárně. Díky tomu sledujeme své linky online a využíváme 100 % přesných dat ke své práci. Plantyst ale nedělá jen monitorování, zaměřuje se i na práci s lidmi. Beru s sebou své tři kolegy, říkal jsem si, že se jim to také může hodit a nikdo z nás není nenahraditelný. Kluci jsou trochu otrávení, přece jen je to povinnost, ale proč to brát hned zkraje negativně.

Leadership v praxi

Lektorka vypadá sympaticky. Dívám se na kolegy, a protože vidím na jejích dosud vážných tvářích náznak úsměvu, říkám si v duchu, že to snad bude k něčemu. Sedíme v kruhu a říkáme si o sobě, kdo jsme, proč tu jsme, a v čem si myslíme, že jsme dobří. Taky se nás lektorka – Kristýna (tak se jmenuje a můžeme si prý tykat 🙂 ptá na naše očekávání. Po pravdě říkám, i když nerad, že si dost často nevím rady s některými svými kolegy a podřízenými a doufám, že ona mi s tím pomůže. Kristýna tvrdí, že to má být pro nás užitečné a zároveň snadno zapamatovatelné. Popisujeme některé problémové situace, jako modelové si vybíráme tři. Hrajeme si to a pak si otočíme role. Rozebíráme – jak se kdo v které roli cítil, co mu bylo a nebylo příjemné, co si myslíme, že fungovalo, jak to viděli ostatní jako nezávislí pozorovatelé.

Selský rozum

Kristýna jen pokyvuje hlavou a nechává hodně aktivitu na nás. Trochu mě to znejišťuje, ale asi je to její cíl. Vyzdvihuje nutnost řešení situací tady a teď, tedy neodkládat problémy, ale řešit je. Taky nám stále zdůrazňuje, že denní meetingy, tedy krátké 5timinutové schůzky při předávání výroby nám hodně pomohou a usnadní komunikaci. Chce, abychom si na většinu věcí přišli sami a řešili je selským rozumem. Vychází mi z toho několik pouček, které si sepisuju:

  • Mistr míří slova přesně, stručně a slušně
  • Mistr zapojuje zaměstnance
  • Mistr učí operátory řešit jen to, co je obsahem meetingu
  • Mistr učí operátory být konkrétní a věcní, strukturuje jejich příspěvky, klade návodné otázky.
  • Mistr řeší konkrétní situace a ne viníky
  • Mistr podporuje otevřenost
  • Mistr mluví v rovnováze o pozitivních i o negativních věcech věcně a konstruktivně, chválí vždy, když je důvod, dodržuje pravidlo 1x pokárat -2xpochválit.
  • Mistr nepředpokládá, ale ověřuje
  • V průběhu meetingu mistr neustále sleduje i neverbální komunikaci, reaguje na ni, zná „své lidi“, ale hlavně také sám sebe a usiluje neustále o zlepšování všech

Zapojte své lidi

60 % času na denním meetingu mluví operátoři. Mistři a ředitel výroby cílenými otázkami dovedou operátory k návrhu řešení, mistr používá otázky, jako důležitou techniku vedení meetingu. V počátku mistr operátory učí způsobu komunikace na meetingu. Vede je, připomíná agendu, navádí je otázkami. Podporuje zlepšování – pochválí zdárný průběh meetingu. Nakonec zjišťuju, že je toho celkem dost, co si odnáším. Cestou ze školení v autě s kolegy vše probíráme a ještě jednou hodnotíme. Samozřejmě, že to hodnocení celého školení už po nás chtěla Kristýna, sám jsem překvapený, že od toho, co říkali kluci u ní, se to moc neliší. Jsou nadšení a těší se na zítra do práce, aby si mohli některé věci hned vyzkoušet. Ani jsem nečekal takovou odezvu. Ještě před usnutím si opakuju některé situace a těším se na zítřejší denní meeting. A o něm zase příště…

Lucie Slauková,
manažerka marketingu a zákaznické péče Plantyst
(psáno pro Noviny pro grafický průmysl)

Související články

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby
Inspirace

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby

Zjistěte, jak Shop Floor Management zlepšuje komunikaci, řeší problémy a optimalizuje výrobu. Objevte výhody a tipy pro implementaci s Plantystem.

30. 1. 2025
Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?
Inspirace

Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?

Návratnost investic s Plantyst: Zjistěte, jak optimalizovat vaši výrobu a zvýšit produktivitu. Příklady, kalkulace a přínosy pro vaše podnikání.

16. 12. 2024
Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš
Inspirace

Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš

Identifikujte hlavní překážky, zlepšete procesy a posuňte výkon o úroveň výš pomocí reálných dat a osvědčených postupů pro zvýšení produktivity vaší výroby.

3. 12. 2024
Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje
Inspirace

Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje

Objevte příběh Gabriela Kothaje, jeho vášeň pro výrobní procesy. Inspirujte se a optimalizujte výrobní procesy i ve vaší firmě.

12. 11. 2024

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu.