• O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
Menu
  • O nás
  • Akce
  • Portál
  • Podpora
  • EN
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Chci nezávazně poptat
Menu
  • Proč Plantyst
  • Funkce systému
    • Sběr dat
    • Metodika
    • Analytika
  • Reference
  • Případové studie
  • Blog
  • Kontakty
  • Chci nezávazně poptat
Schéma sběru dat ve výrobě
  • Sběr dat
  • Automatický monitoring strojů
  • Prostoje ve výrobě
  • Evidence zakázek
  • Kvalita ve výrobě
Schéma datové metodiky
  • Metodika
  • Komunikace
  • Denní mítink
  • Denní report z výroby
  • Vizualizace ve výrobě
Schéma analytiky dat
  • Analytika
  • OEE
  • Reporty o stavu výroby
  • Reporty pro údržbu

PDCA: plánujte, konejte, ověřujte a měňte svou výrobu k lepšímu 

  • 25. října 2022
  • |   Michal Kutil
  • |   Inspirace, Ostatní
PDCA

Je vám povědomá zkratka PDCA? Z těmito čtyřmi písmeny se skrývá metodika postupného odstraňování problémů ve výrobě a zlepšování kvality, rychlosti a efektivity výroby Plan-Do-Check-Act. Tento cyklický průvodce řešením problémů se osvědčil u automobilek zvučných jmen jako je Toyota, jejíž proslulý výrobní systém dlouhodobě válcuje konkurenci. Jak pomůže PDCA zvýšit efektivitu i vaší výrobní firmy? Pojďme to zjistit.  

PDCA a špetka teorie 

Pro vás, kteří ještě stále více či méně tápete v tom, co přesně se pod zkratkou PDCA skrývá, tu máme trochu teorie: 

  • P jako PLAN znamená problém identifikovat a dobře si naplánovat cesty a konkrétní opatření, které mohou vést k jeho vyřešení.  
  • D jako DO, tedy konat, znamená naplánované kroky uvést do praxe. 
  • C jako CHECK je ověření, nebo také kontrola toho, že opatření přinesla kýžený efekt. 
  • A jako ACT, tedy jednání, je krok, který znamená kroky, pokud se osvědčily, zavést do každodenní rutiny. 

A co následuje potom? Celý koloběh, kterému se podle jeho tvůrce, amerického statistika Williama Edwardse Deminga, přezdívá také Demingův cyklus, se opakuje zase u dalšího problému. A tak stále znovu a znovu, teoreticky až do bodu, kdy už není co zlepšovat… 

Cykličnost, o tu jde 

Že nejde o nic zas až tak převratného, říkáte si? Člověk, jako logicky uvažující jedinec, si přece řešení jakéhokoliv problému nejdřív promyslí a naplánuje, a až poté jedná, a řešení, které se v praxi osvědčilo, pak používá i nadále. Jádro pudla, tedy Demingova cyklu, ale spočívá v onom nikdy nekončícím koloběhu a neustálém cyklickém opakování. Při procházení jedním konkrétním PDCA cyklem totiž často přijdeme i na něco dalšího, co by bylo třeba zdokonalit a roztočíme tím kolečko dalšího cyklu nebo cyklů. Od dílčích úspěchů se pak dostaneme až k celkové transformaci. 

Plan-Do-Check-Act ve výrobní praxi 

Od abstraktní teorie teď přejděme k realitě výrobních firem, jako je třeba ta vaše. Jednotlivé fáze cyklu PDCA, které na sebe vzájemně navazují, si ukažme v praxi výroby, která bojuje s nízkou dostupností svých výrobních strojů, jinak řečeno s častými a dlouhotrvajícími prostoji. Právě to je typický problém, který háže klacky pod nohy snahám o zvýšení efektivity (a tedy i zisků) nejedné výroby. Pojďme si cyklus PDCA ukázat na příkladu řešení problémů s prostoji.  

Fáze #1: Plánujete 

Nedílnou součástí první fáze je si problém pojmenovat. A tady se neobejdeme bez monitoringu výrobních dat. Právě díky spolehlivému sesbírání a přehlednému reportování dat o dostupnosti výrobních strojů máte šanci si problému vaší výroby všimnout a začít jej řešit. Po jednom až dvou měsících sbírání dat už budete mít v ruce pareto prostojů: tedy jednoznačné informace o tom, co prostoje vašich strojů způsobuje, jak často k nim dochází a jak dlouho trvají.  

Na poradě naší modelové firmy jsme díky sesbíraným datům zjistili, že nejčastější příčinou prostojů je porucha pohonů hydrauliky u stroje. Teď tedy zbývá úvodní fázi PDCA cyklu korunovat naplánováním konkrétních opatření, kterými právě tento problém s hydraulikou vyřešíme.

Výchozí bod cyklu PDCA podle monitoringu Plantyst: dostupnost strojů konstantně kolem 60 %. Jak vidíme, nejpodstatněji dostupnost snižují prostoje, které má na stroji za vinu porucha hydrauliky (označená červeně).

Fáze #2: Konáte  

Po všem tom plánování přichází druhá fáze, kdy už se něco opravdu děje. Nápravná opatření, která jsme si v kroku předchozím naplánovali, teď uvedeme do praxe. Nejen že vyměníme celý hydraulický systém výrobního stroje, ale zavedeme také nové procesy, jako jsou pravidelné kontroly hydraulického oleje a jeho čistoty. A nesmíme zapomenout na to, že nové procesy s sebou také nesou nutnost důkladně proškolit obsluhu strojů.

PDCA krok druhý: začátkem září jsme vyměnili hydraulický systém na stroji a zdokonalili servis olejů a… něco se děje! Monitoring výrobních dat Plantyst ukazuje postupné snižování délky prostojů.

Fáze #3: Kontrolujete 

V naší sledované výrobní firmě jsme na strojích vyměnili hydrauliku, obsluha si dává záležet na kontrole kvality oleje a servisu už několik týdnů… Přichází čas na to, zodpovědět si otázku, zda naplánovaná opatření splnila naše očekávání. Jak jsme na tom s prostoji a dostupností strojů teď? Odpověď nenajdeme nikde jinde, než v grafu vývoje prostojů v čase v reportu monitoringu dat Plantyst. Pokud se ukáže, že se nám díky zavedeným opatřením podařilo problém eliminovat, tedy snížit počet prostojů a zároveň zvýšit dostupnost strojů, přejdeme do čtvrté a poslední fáze.

Důkaz, že uplatnění cyklu PDCA přineslo své ovoce: s poklesem prostojů se zvýšila i dostupnost strojů, a s ní i efektivita celé výroby.

Fáze #4: Standardizujete 

Zavést osvědčená opatření do každodenní výrobní rutiny tak, abychom se mohli soustředit zase na další problémy, to je, o co tu kráčí. Jednoduše se to řekne, ale hůře udělá. Z praxe víme, že právě dlouhodobě (nejlíp napořád) udržet zavedená opatření, v našem případě pečlivý servis hydraulických pohonů, je ten nejobtížnější krok. Zatímco na přechozích třech krocích se může podílet jen úzká skupina lidí, poslední krok vyžaduje zapojení a spolupráci většího množství lidí, v podstatě všech lidí ve výrobě, nebo v jejím daném segmentu. Cyklus PDCA by měl vaší výrobě přinést dlouhodobé a udržitelné výsledky, jen tak ho můžeme považovat za úspěšný.  

PDCA je kolečko, které se nepřestává točit 

Právě díky neustále se opakujícímu koloběhu fází PDCA, mohou výrobní firmy dosahovat svého cíle: „dokonalé“ výroby. Demingův cyklus tak jde ruku v ruce s v lean vodách známým přístupem kaizen, který označuje nikdy nekončící zlepšování a hledání cest k efektivnější výrobě. Trvalé zlepšování totiž spočívá v tom, že z výroby postupně mizí vedle kořenových problémů i ty sebemenší zádrhely. 

 
Posviťte si na problémy svojí výroby, abyste je mohli začít řešit. 

Vyzkoušejte Plantyst

Související články

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby
Inspirace

Shop Floor Management: Cesta k efektivnímu řízení výroby

Zjistěte, jak Shop Floor Management zlepšuje komunikaci, řeší problémy a optimalizuje výrobu. Objevte výhody a tipy pro implementaci s Plantystem.

30. 1. 2025
Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?
Inspirace

Návratnost investic: Za jak dlouho se vám vrátí investice do Plantyst?

Návratnost investic s Plantyst: Zjistěte, jak optimalizovat vaši výrobu a zvýšit produktivitu. Příklady, kalkulace a přínosy pro vaše podnikání.

16. 12. 2024
Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš
Inspirace

Zvýšení produktivity: Jak identifikovat brzdy efektivity a posunout výrobu o úroveň výš

Identifikujte hlavní překážky, zlepšete procesy a posuňte výkon o úroveň výš pomocí reálných dat a osvědčených postupů pro zvýšení produktivity vaší výroby.

3. 12. 2024
Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje
Inspirace

Od fascinace výrobními procesy k úspěchu: Příběh Gabriela Kothaje

Objevte příběh Gabriela Kothaje, jeho vášeň pro výrobní procesy. Inspirujte se a optimalizujte výrobní procesy i ve vaší firmě.

12. 11. 2024

Informace, poptávky

  • (+420) 775 268 978
  • (+420) 7 PLANTYST
  • info@plantyst.com

Podpora

Návody, dokumentace
  • support.plantyst.com
Portál plantyst
  • Přihlášení
Volné pozice
  • Koho aktuálně hledáme

Buďte v obraze

S naším newsletterem víte hned o všech novinkách.

  • Co se s vaším e-mailem stane?
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
Menu
  • Cookies
  • Zpracování osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Slovníček pojmů
© 2021 plantyst

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu.